cvrlikají. To se jen tak říká. Bohužel, pokud se nevyvíjíme a mluvíme komunikačním stylem, “jakmizobáknarost” pořád a kdekoli, může (a často se to děje) docházet k nesouladu, nepříjemnostem a nedorozuměním. Jako mladá, v devadesátkách, jsem si prošla komunikačními výcviky skrze různé obchodní systémy. Už tehdy se mi trochu hnusilo se přeučovat na všechny ty techniky rozkopávání dveří a uzavírání obchodů. Ale všimla jsem si, že fungují téměř bezezbytku. Komunikační styl “pojišťovák” se dost kryje s představou o slizákovi. Lidé dost dobře vnímají, že jsou vydání všanc propracované komunikační strategii připravené na odpor. Otevírání dveří a zavírání je, se smlouvou v ruce, mi šlo dobře a  když jsem přidala etiku a píli, vzdělání v oboru, byli i klienti spokojeni a odpor překonán hladce a smysluplně, bez slizáctví. A to mne přivedlo k dobrodružství hledání vlastních hranic a zkoumání ideálního vyjádření se slovem.

Jaký máte základní požadavek na mých školeních, individuálních konzultacích, koučování?
Umění říci NE. “Chceme umět říci NE.” “A co kdybyste se naučili říkat ANO?”, odpovídám. Chvilkový zmatek v očích. Zkoumavé dotazy. “Čemu, nebo komu říci ANO?” Říci ano vlastnímu vývoji, vlastní změně, vlastní proměně myšlení, postoje, chování, řeči. Zní to náročně? Je to náročné. Ale také je to o dost víc funkční, než se učit NE a to pak říkat se strachem u žaludku.

Z čeho vycházím je vlastní zkušenost s dlouholetým studiem, praxí s lidmi a vlastní proměnou komunikačního stylu “silouurvešvšechno” naučeného v dětství. A proměnou mých studentů, klientů, lidí okolo mne a jejich vztahů k dalším lidem.

Co považuji za velmi přínosné jsou tyto přístupy k vzdělání v komunikačních dovednostech a jejich kombinace:
Asertivní desetiboj (hlavně sám se sebou)
Mediační přestřelka (stavět mosty mezi válčícími stranami je dobrodružný výlet do nestrannosti)
Koučovací uhlazenost (postup je daný a hladký jak průběh nože máslem)
The Work, dřina s myšlenkami (myšlení na všechny obrátky)
Nenásilné vyjádření se (co chci já a co chceš ty, asi)
Motivační rozhovory (královská disciplína, jak zvednout závislého a neupadnout u toho)

Učím se dál a dál vám předávám, co je funkční. To je moje práce, radost i poslání.Předávat dovednosti jak se domluvit, mít klid, radost a čas na zábavu. Pobavme se spolu o vašich komunikačních stylech, životních přáních, trápeních.